Vejledning i opsætning af børneure med mobil

Denne vejledning er en generel vejledning som dækker de mest almindelige udfordringer du kan støde på i forbindelse med opsætningen af et børneur du har købt her i shoppen.

Den omhandler dels en den fysiske opgave med at få monteret SIM-kortet i uret, dels er der den indstillingsmæssige del, hvor uret skal sættes op til at fungere sammen med det SIM-kort du har anskaffet. Hver teleudbyder har lidt varierende indstillinger, du sandsynligvis selv skal fortælle uret om.

 

 

Klargøring af SIM-kortet

Inden du monterer SIM-kortet, skal du sørge for at PIN-låsen er fjernet fra SIM-kortet.

Du kan enten bede din udbyder om hjælp til dette, eller du kan gøre det selv.

Gør du det selv, skal du montere SIM-kortet i en smartphone og fjerne PIN-låsen via mobilens indstillinger.

Du kan følge denne guide til ændring af PIN-kode på en iPhone eller denne guide, hvis du har en Android.

Husk PIN-låsen skal slås helt fra. Det er ikke nok at ændre koden til 0000.

 

 

Montering af SIM-kort

Inden du installerer SIM-kort skal du sørge for at uret er slukket.

Dette er for at undgå risiko for beskadigelse af ur eller SIM-kort under installationen.

Er uret tændt og uden SIM-kort, kan du typisk slukke det igen, ved at trykke og holde SOS-knappen inde i ca. 3 sekunder. Enkelte ure har en tænd/sluk knap på siden du skal anvende til i stedet.

 

Orientering af SIM-kortet

Orienteringen af SIM-kortet afhænger af det enkelte ur, men generelt skal chippen vende opad (i samme retning som skærmen) og det afskårne hjørne skal vende indad mod uret.

NB: For Q12 skal det afskårne hjørne vende udad mod SIM-portens åbning (som det også vises på skærmen når uret tændes uden SIM-kort monteret).

TIP! Når du monterer SIM-kortet, kan det være praktisk, at have en smal genstand du kan bruge til at skubbe SIM-kortet ind på plads i SIM-porten. Det er svært at gøre dette med fingrene alene. En lang negl kan til nød bruges, men det er min erfaring, at siden af det plastikkort SIM-kortet typisk sidder i, når du får det fra udbyderen, er ganske fint som hjælpemiddel til dette formål.

SIM-kortet skal skubbes så langt ind i SIM-porten, at du hører et lille klik. Når du så slipper trykket, skulle SIM-kortet gerne blive siddende inde i uret. Luk nu klappen for SIM-porten, så den slutter tæt.

SIM-kortet tages ud ved at trykke på SIM-kortets kant og slippe, hvorefter det skydes ud igen.

 

 

Test om SIM-kortet er installeret korrekt

Hvis SIM-kortet ikke er installeret korrekt, vil uret, når du tænder det, typisk vise dig en besked om - eller et symbol for, at der skal installeres SIM-kort.

Får du ikke denne besked, er SIM-kortet givetvis installeret korrekt.

Derefter bør du sikre dig, at der er kontakt til mobilnettet. Dette gøres ved, at se om der er udfyldte søjler i netværksindikatoren på skærmen. Se manualen for dit specifikke ur, for at finde ud af, hvor denne indikator kan findes. Det er dog typisk et lille symbol i toppen af skærmen.

Er der kontakt til mobilnettet, kan du nu forsøge at ringe til urets mobilnr. Modtager uret et opkald virker SIM-kortet som det skal.

 

Fejlsøgning på SIM-kortet

Hvis du ikke kan ringe uret op, kan der være problemer med installering af SIM-kortet eller abonnementet.

Tjek evt. SIM-kortet i din mobil, for at se om det kan bruges der. Vær dog opmærksom på, at uret og telefonen sandsynligvis er forskellige i deres understøttelse af netværk, så at det fungerer i din mobil, er ikke nogen garanti for, at det også fungerer i uret. Dette er blot en test for at se om SIM-kortet overhovedet fungerer.

Fungerer SIM-koret i mobilen, kan det være understøttelsen af netværk som er problemet. Kontakt evt. dit teleselskab for at sikre dig, at dit SIM-kort kan bruges sammen med uret (specielt hvis det er et ur som kun understøtter 2G).

 

Krav til mobil abonnementet

Urene taler sammen med app'en (se senere) via internettet. Derfor skal du sørge for, at abonnementet ud over telefoni, har slået GPRS til. Har det ikke det, vil du ikke kunne komme i kontakt med uret via SeTracker.

Spørg evt. dit teleselskab om abonnementet har GPRS slået til, hvis du er i tvivl.

Nogle ure understøtter kun 2G netværket, så det er vigtigt, at du vælger et teleselskab som tilbyder/understøtter dette på deres eget netværk. Nogle selskaber understøtter det ikke (f.eks 3 og Oister), så derfor kan du ikke anvende disse selskaber til 2G-urene. Det er vigtigt, at 2G understøttes på selskabets eget netværk, da 2G urene som udgangspunkt ikke understøtter roaming (dvs. skift til andre teleselskabers netværk, når de ikke selv understøtter 2G eller har dækning).

YouSee/TDC, Telia og Telenor understøtter 2G på deres eget netværk. Selskaber som lejer sig ind på disse 3 selskabers netværk, understøtter det som udgangspunkt også. CBB gør f.eks. også.

Anbefaling: Jeg vil anbefale, at du anskaffer dig et abonnement, som inkluderer tale og data. Det er lettere at styre omkostningerne, hvis du ikke betaler pr. Mb der bruges til internet og pr. minut barnet taler.

 

Installer SeTracker app'en til uret

Når du har sikret dig at SIM-kortet er monteret korrekt og fungerer, kan du finde app'en SeTracker2 (eller SeTracker) i App Store eller på Google Play. Søg blot efter SeTracker, hvorefter de burde dukke op. 

Installer app'en og åbn den.

Første gang skal du logge på eller oprette en profil til SeTracker. Har du ikke en profil vælger du registrer for at oprette en ny profil.

Under oprettelsen skal du oplyse urets registeringskode, navn, email, kodeord og mobilnr m.m. 

Registeringskoden finder du typisk på bagsiden af uret. Her sidder et klistermærke med en QR-kode og en langt nummer nedenunder.

Du kan enten scanne denne QR-kode eller indtaste den manuelt.

Du starter scanneren på din mobil ved, at trykke på den lille firkant til højre i feltet for reg.kode. Derefter holder du din mobils kamera over koden på bagsiden af uret, indtil koden er scannet. Koden overføres nu automatisk til feltet og du kan gå videre til næste felt.

Navn er blot det navn som du ønsker at tildele uret. Det kunne f.eks. være dit barns navn. Dette navn forbindes med uret i systemet, så du let kan genkende uret i app'en. Det er specielt smart, hvis du har flere ure koblet til app'en.

Email er din egen mailadresse og den bruges til at logge på SeTracker app'en, samt hvis du skal have servicemails fra SeTracker (f.eks. ved glemt kodeord).

Kodeord er det du ønsker at bruge til at logge på app'en.

Mobilnr er dit eget mobilnr.

Geografisk område er det område du befinder dig i. Her skal du vælge Europa & Afrika. Det fortæller bla. SeTracker, hvor dine data skal findes.

Når du har indtastet alle oplysninger kan du afslutte registreringen og din profil skulle nu blive oprettet.

Opstår den fejl på denne side, kan det skyldes, at en anden profil allerede har oprettet forbindelse med din registreringskode fra uret. I dette tilfælde skal du kontakt mig (eller den forhandler, hvor du nu har købt uret). Så finder vi en løsning på det. Det er typisk noget leverandøren skal sørge for at rette, da de skal nulstille dette i deres system.

 

 

Forbind SeTracker app'en til uret

Uret og SeTracker app'en snakker sammen via internettet. Derfor skal urets indstillinger for internet sættes op, inden du kan få kontakt mellem app og ur.

Uret kan indstilles ved at sende administrative beskeder til urets vha. SMS'er.

NB: Grunden til, at dette ikke er sat op når du modtager uret er, at udbydere ofte har forskellige indstillinger for mobil internet adgang og da jeg ikke ved, hvilken udbyder du vælger, kan jeg ikke indstille dette på forhånd.

 

Lidt om administrative beskeder

For at kunne indstille grundlæggende oplysninger (såsom internet indstillinger), er du nød til at bruge SMS-beskeder. Disse sendes til urets mobilnr og har et meget specifikt format, som skal overholdes, for at det fungerer.

En administrativ besked startes altid med koden for kodeord (pw) efterfulgt af kodeordet. Som standard er kodeordet 123456. Derefter angives en kommando til uret, som ofte er efterfulgt af indstillinger til kommandoen.

Et eksempel på sådan en kommando med indstillinger kunne have følgende format:

pw,<urets kodeord>,apn,<udbyderdomæne>,<udbyderbrugernavn>,<udbyderkodeord>,<udbyderport>#

På samme måde er der et hav af kommandoer du kan sende for at indstille uret. Fælles for alle disse kommandoer er dog, at de altid starter med kodeordet. Er kodeordet ikke angivet, accepteres kommandoen ikke!

 

Indstilling af internet

Uret skal kobles med SeTracker, som installeres på din smartphone. For at uret og app'en kan kommunikere, skal der være internetforbindelse. Det er også derfor, der er krav om GPRS på det abonnement du vælger, da GPRS er adgangen til internet på en mobil.

Indstillingerne for internet afhænger af, hvilken teleudbyder du har valgt. Derfor kan der ikke siges noget generelt om, hvilke indstillinger du skal sende til uret. Det du skal gøre er, at søge på internettet efter APN for den udbyder du har valgt. Derefter skal du finde de indstillinger som gælder for Android.

Har du f.eks. valgt telia, skal du søge efter "APN telia" og derefter kigge efter indstillinger for Android.

Det du finder vil typisk være en url og en port. Disse skal sendes til uret i et bestemt format (som nævnt i afsnittet "Lidt om administrative beskeder" tidligere).

pw,123456,apn,internet,,,23802#

Dette indstiller internetadgangen til CBB, YouSee, Telenor m.fl. Andre udbydere kan have andre indstillinger efter apn.

Når indstillingerne er sendt til uret, skal du genstarte uret. Dette kan for nogle urmodeller kun gøres fra app'en eller via en SMS, da urets SOS-knap nu ikke længere fungerer som sluk-knap. Det gør den kun, så længe der ikke er installeret et SIM-kort i uret. For andre ure er det muligt at slukke på en separat tænd/sluk-knap eller via urets avancerede menu.

 

Indstilling af sikkerhed i uret

Uret kan, som det også fremgår ovenfor, let indstilles ved at sende SMS'er til uret. Det eneste der behøves er mobilnummeret til uret og kodeordet.

Som udgangspunkt er alle ure udstyret med kodeordet 123456 fra fabrikken. Dette er ikke specielt sikkert og bør derfor ændres hurtigst muligt.

Kodeordet ændres ved at sende en SMS til urets telefonnr med teksten

pw,123456,pw,<nytkodeord>#

hvor <nytkodeord> er det kodeord du selv vælger.

Jeg vil anbefale, at du laver et kodeord som er længere end 10 tegn og som ikke har noget med barnets eller andre familiemedlemmers navn, fødselsdato, yndlingsfarve/-mad/-dyr osv. at gøre. Du bør i stedet vælger noget som er tilfældigt og som ikke kan udledes ved at kende noget til din familie.

Når du har ændret kodeordet, skal du naturligvis anvende dette i stedet for 123456, som jeg angiver her i vejledningen.

 

 

Typiske problemer

App kan ikke forbinde til ur ("offline" / "ikke networking")

Årsager kan bla. være en eller flere af følgende

 

Manglende forbindelse til mobilnetværk

Vent lidt og prøv evt. at finde et andet sted for at se om signalet bliver bedre der. Prøv evt. at tage uret med udenfor i nogle minutter, for at se om signalet skulle blive bedre udenfor.

Mobilsignaler er kraftigst i uhindrede omgivelser, selvom de fleste mobiler har en antenne der er kraftig nok til at det også fungerer indenfor.

 

Manglende opsætning af internet på uret (APN)

Har du abonnement ved et af nedenstående teleselskaber, kan du sætte forbindelsen til internettet op, ved at sende en administrativ SMS til uret. Du finder oplysninger til udvalgte selskaber i listen herunder:

Telia:

pw,123456,apn,www.internet.mtelia.dk,,,23830#

CBB:

pw,123456,apn,internet,,,23802#

Telenor:

pw,123456,apn,internet,,,23802#

YouSee:

pw,123456,apn,internet,,,23801#

Lebara:

pw,123456,apn,internet,,,23802#

3 - KUN 3G/4G URE!:

pw,123456,apn,data.tre.dk,,,23806#

3 (alternativ) - KUN 3G/4G URE!:

pw,123456,apn,bredband.tre.dk,,,23806#

 

Uret er ikke koblet til SeTracker app'en 

Du kan også risikere, at uret ikke er indstillet til at koble til SeTracker. Det kan du rette ved at sende en SMS til uret med følgende indhold

pw,123456,ip,52.28.132.157,8001#

 

Placeringen er helt forkert

100 meter eller flere km væk fra din aktuelle position.

Enten har uret ikke indbygget GPS (f.eks. Q12), eller også er GPS signalet for svagt til, at det kan anvendes til positionering.

GPS fungerer ved triangulering, hvilket betyder, at der skal hentes oplysninger fra mindst 3 satelitter på samme tid for at kunne finde en placering. Kan uret ikke få kontakt til mindst 3 GPS satelitter, fungerer trianguleringen ikke.

Hvis uret ikke er udstyret med WiFi, vil uret typisk forsøge at positionere sig vha. den nærmeste mobilmast. Dette er dog en ret usikker metode, da der kun kan anvendes 1 mast og dermed kun en radius. Dette giver en ret stor usikkerhed.

Er uret udstyret med WiFi vil det typisk forsøge at finde sin placering vha. det nærmeste WiFi netværk. Uret behøver ikke være koblet til dette WiFi netværk, da det kun skal bruge adressen på netværket. Denne adresse kan ofte bruges til at finde ud af, hvor i verden uret befinder sig.

 

Uret er helt væk! (i kina eller sådan noget)

Det kan skyldes, at du ikke har valgt området "Europe & Africa" da du åbnede SeTracker app'en til uret. Det er vigtigt at du vælger Europe & Africa, da app'en ellers ikke kan finde ud af, at positionere uret.

 

 

Spørgsmål?

Har du købt dit ur hos mig, så send mig en mail på jan@crononova.dk.

Jeg forsøger at finde svar til dig hurtigst muligt, men du skal nok regne med en halv til en hel dags forsinkelse.