Dame der motionerer på molen i solnedgangen

Sådan kommer du igang med at motionere i 5 trin

af Jan Hansen d. 9. maj 2019

Er du lidt i tvivl om, hvordan du kommer igang med at motionere og holder fast?

Så har jeg lavet en lille guide du kan tage udgangspunkt i. 

Den giver nogle simple råd til, hvordan du får startet op og holder fast i din aktivitet. I sin helt korte form ser rådene således ud:

 

  1. Sæt et mål
  2. Find nogen at træne med
  3. Aftal nogle faste træningstider – og overhold dem!
  4. Sørg for motivation
  5. Vurder løbende dine mål og sæt nye mål

 

Sæt dig et mål

Når du skal starte med at træne, er det en god idé at sætte sig et mål for, hvad du gerne vil nå.

Det er vigtigt, at det er noget målbart. Det skal være let at måle, f.eks. antal skridt i perioden, antal kalorier forbrændt, antal km tilbagelagt eller noget i den stil. Det kan også være tid det må tage, at tilbagelægge en distance eller antal minutter du kan ligge i planke.

Hvis du vil presse dig selv lidt mere kan du også bestemme dig for en deadline. Du skal blot sørge for, at dit mål er realistisk indenfor den deadline du vælger. Hvis du vælger urealistiske mål, er risikoen for at du ikke når dem større. Det har en negativ effekt på din motivation og gør det sværere at holde fast i træningen.

Har du sat for urealistiske mål er det OK, at justere dem ned. Så længe du sørger for at målet stadig indebærer en forbedring i forhold til din nuværende tilstand er det helt fint.

Vær opmærksom på, at jo bedre du bliver desto mindre vil forbedringen opnået med den samme indsats se ud. Det er ikke et problem, hvis du er opmærksom på dette. Det er igen et spørgsmål om, at sætte realistiske mål med udgangspunkt i det niveau du er på når du fastlægger dit mål.

 

Find nogen at træne med

Det kan være svært at komme i gang alene.

Derfor kan du øge din chance for at nå dit mål, hvis du finder en anden, at træne sammen med. Så kan I hjælpe hinanden med at nå jeres mål.

Det er godt at finde en som er på nogenlunde samme niveau som dig. Så får I begge noget ud af træningen. Du kan også finde en som er noget bedre end dig. Så kan denne person fungere som en mentor for dig og hjælpe dig, når det er lidt surt, eller dine fremskrídt ikke er helt så store som du forventede.

 

Aftal faste træningstider – og overhold dem!

Det er vigtigt ikke at springe over træningen.

Har du først sprunget over én gang, er anden gang lettere at springe over (og tredje gang endnu lettere). Hold dig derfor stringent til din plan.

Her kan din træningsmakker også være en hjælp til at få dig afsted de dage, hvor sofaen har fået lidt for godt fat i dig.

 

Find din motivation

For at holde dig i gang er det vigtigt at du sørger for at have noget eller nogen der driver dig fremad.

Det kan bla. være dine (realistiske) mål, som tidligere nævnt, eller en kammerat, der kan hjælpe dig (og omvendt) med at komme afsted og støtte dig i at nå dine mål.

Kan du ikke finde en, der har samme ambition som dig selv, kan musik være en fin motivation til at holde dig i gang. Her skal du naturligvis finde noget musik, som gør dig energisk og giver dig lyst til at bevæge dig.

 

Evaluer og gentag

Når du træner skal du løbende holde øje med dit fremskridt og lade dette være en motivation for at yde det der skal til.

Det kan være du kommer lidt bagud. Så må du give den en ekstra skalle næste gang du træner. Du må for alt i verden ikke komme for langt bagud. Så begynder målene at blive svære at nå og motivationen kan falde og målene endnu sværere at nå.

Husk at give dig selv et klap på skulderen, hver gang du når dit mål. Vejen til dit store mål er fyldt med små delmål. Disse skal også fejres. Succes avler succes, så derfor skal du huske at rose dig selv for det arbejde du gør.

 

Det er altså bare med at få taget det første skridt, for er du først kommet ind i et mindset om, at du skal motionere, så har du allerede taget det første skridt!

 

God fornøjelse med træningen...